Entreprenörskap och digitalisering i skolan – se möjligheterna i våra ungdomar

Att arbeta med unga företagare i gymnasieskolan är ett privilegium. Idag är vi många lärare i gymnasieskolan som efter ett år som UF-lärare pustar ut och tänker, aldrig mera, det är oerhört mycket jobb. NEJ, så är det faktiskt inte, i alla fall inte i mitt fall. Precis tvärtom är det, jag stortrivs.  För några veckor sedan samlades flera gymnasieklasser som bedriver Ung företagsamhet från Rodengymnasiet och Naturbruksgymnasiet på Campus Roslagensområdet i Norrtälje. Uppbackade av Roslagens sparbank, Norrtelje tidning, näringslivets representanter och Ung företagsamhet visade våra elever upp sina produkter och innovationer på en Julmässa. Eleverna har precis färdigställt sina affärsplaner. De har sålt riskkapital, engagerat rådgivare från näringslivet, varit i kontakt med leverantörer. De har också flyttat ut verksamheten på webben. Inget direkt nytt påfund, men ändå något som vi borde uppmärksamma.

Julmässan 2016, Campus Roslagen

Julmässan 2016, Campus Roslagen

De flesta skolor som anordnar UF inom ramen för gymnasieskolans kurs entreprenörskap och företagande engagerar idag elever som arbetar mycket med datorn och illustrationer samt designade webbsidor. Eleverna har blivit professionella. De arbetar med infographic, de gör Appar, de säljer i vissa fall reklam åt riktiga företag på dessa sajter. Det nämns som: I samarbete med… D.v.s., de arbetar med Business to Business. B2B. De har Office 365 med alla tänkbara funktioner för kommunikation och driver Webbshops
via Visma E-economi.
Digitala marknadsundersökningar förekommer kontinuerligt och de har direktkontakt med kunder som ger dem respons via inlägg på deras chattar och flöden. De har kontroll över deras kunder, de vet vad de efterfrågar just nu!

De kontaktar företag från när och fjärran. De är helt enkelt helt underbara. De kommer glatt till skolan. De säger: Magistern, kolla vilken häftig pryl. Vi har lagt ut den nu, den är ute i den virala stormen. Ja, för den oinvigde kanske det låter konstigt. De har lärt sig viral marknadsföring och sinnesmarknadsföring. Någon elev ropar i korridoren. Ska jag använda konto 2081 för riskkapital i bokföringen? Ja, svarar jag! Hur gjorde man när man ska fixa till extra konton i Wisma E-ekonomi säger någon annan? Någon annan svarar, kom hit, jag vet, jag visar! Där fungerade helt plötsligt kamraten som lärare, sharing is caring! De känner till hur vi bör uppträda i den bästa av världar!

Hållbart företagande, Regrow UF, 2016

Hållbart företagande, Regrow UF, 2016

Med andra ord, en helt vanlig dag på jobbet för en lärare, men ändå, väldigt lika en riktig arbetsplats, där kollegorna utbyter information, är kreativa, arbetar i lag, hjälper varandra. De dricker kaffe, de funderar över om hur de bäst ska presentera sitt resultat. Någon säger: Vi tänker på hur hållbar vår produkt egentligen är, är det här företaget verkligen bra på CSR säger de? De har funderat på att berätta för en kund om deras produkt på ett etiskt sätt. De vill vara helt uppriktiga. Någon meddelar mig på lektionen: Vi ska sammanställa en månadsrapport om försäljningsstatistik nu, vår rådgivare önskar se hur det fungerar. Rådgivaren är en person helt utanför skolan, en företagare i kommunen som driver ett företag och som ställer upp och guidar
våra elever i affärernas djungel. Tack för det, ni är
helt fantastiska ni med!

Ja, så här fungerar det, och de är alla någonstans mellan 18-19 år gamla, de är unga, starka, de har kul. Jag tänker; vem är den arbetsgivare som nekar dessa ungdomar ett jobb efter gymnasiet? Den arbetsgivaren skulle jag vilja tala med, tänker jag. Sedan ändrar jag mig. Jag tänker: Den arbetsgivaren skulle behöva gå här i skolan en vecka. Läsa på Handels med Lena och Ina. Kanske en kurs med Sophie eller Anna i Företagsekonomi? Varför inte en kurs med mig i Redovisning 2 och Marknadsföring. Sedan tänker jag om och skrattar en smula för mig själv. Tanken blir klar, så här är det om ni orkar läsa en stund till?

De här eleverna är väl förberedda för det tjugoförsta århundrandets krav från det omgivande samhället om hur vi ska möta en internationell konkurrens på både djupet och bredden. Jag vet varför, de har fått en utbildning i ekonomi, hållbarhet, entreprenörskap, etik och moral, de har digitala kompetenser som i stor utsträckning överstiger många ledande personer inom det svenska näringslivet. De saknar egentligen bara en sak. Erfarenhet. Då tänker jag, vad bra, då är de inte ännu förda in i en dimridå som säger att allt där ute är omöjligt. Det är de här ungdomarna som ska se till att jag en dag har en hyfsad pension – att du där ute har en bättre ålderdom. Det känns tryggt att känna till, då är det ingen fara och framtiden är här. Grattis till dig som läser och förstår, vi kämpar för dig också, vi lärare!

Öppet Hus 2016, Rodengymnasiet

Öppet Hus 2016, Rodengymnasiet

Entreprenörskap och företagande, Ung företagsamhet på gymnasiet, är numera helt integrerat med en professionell design i digitala miljöer med en förankring i riktiga affärer med externa partners. Vi är med i tiden, ja vi ligger med stor sannolikhet faktiskt ett steg före. Det känns rätt bra att vara en del av det här tillsammans med mina kollegor och eleverna. Tack för att jag fick förklara. Och en uppmaning till er som arbetar i det lokala näringslivet och som flitigt debatterar skolan samt våra studieresultat i offentliga sammanhang! Se möjligheterna i dessa ungdomar! De är er bästa investering, hoppas ni har förstått. Om inte, välkomna på en lektion hos oss en dag i Ung företagsamhet. Vi är förberedda! Nu måste jag sluta, vi ska se hur försäljningen har gått, vi startar datorn. Tack för mig!

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s