Guldkampen 2016 – En lära-känna-dag för Rodengymnasiet

Rodengymnasiet arrangerade för fjärde året i rad Guldkampen under strålande solsken och med lysande samarbete över programgränser och årskurser. Dagen startades med att Guldkampsgeneral Fredrik Carlnäs och Vice Guldkampsgeneral Christer Andersson skickade iväg de första grupperna av elever kl. 09.00 ut på stadens gator och torg. Samtliga elevgrupper fick en karta i handen med stationer som var utplacerade över Norrtäljes stadskärna och omgivande områden.

Agneta Stensell ser till att eleverna har koll på läget

Agneta Stensell ser till att eleverna har koll på läget.

Fredrik Carlnäs och Christer Andersson in action

Fredrik Carlnäs och Christer Andersson in action.

 

 

 

 

 

 

 

Stationerna på kartorna utformades av samtliga lärare i olika ämneslag där lärarkollektivet  har visat prov på stark samarbetsförmåga i kombination med kreativa lösningar. Detta ledde till intressanta utmaningar för eleverna där de fick visa upp sin problemlösningsförmåga och där de tillsammans löste de verklighetsbaserade uppgifterna med bravur.

Göran Olsson, engagerar som vanligt eleverna, bra där!

Göran Olsson, engagerar som vanligt eleverna, bra där!

Klurigt med Religion?

Klurigt med Religion?

 

 

 

 

 

 

 

En av behållningarna med denna dag är den spontana dialog som sker mellan elever och lärare som får lära känna varandra i en helt annan miljö än den vardagliga. Vi flyttar helt enkelt ut undervisningen i naturen och i stadsmiljön för att skapa nya infallsvinklar för vår undervisning. Många lärare och elever skapar nya relationer samt får nya perspektiv och idéer som de diskuterar och som de tar med sig till framtida studier i skolan.  Guldkampen skapar med andra ord bra förutsättningar för den fortsatta utvecklingen av den pedagogiska verksamheten.

"Learning by doing", John Dewey!

”Learning by doing”, John Dewey!

Thomas, Kalle och Malin välkomnar eleverna med öppna armar. Kom och lär!

Thomas, Kalle och Malin välkomnar eleverna med öppna armar. Kom och lär!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s